Denise Larsson

Dåliga vanor

Äntligen fredag igen, så skönt! Nästa vecka är dessutom kortvecka så det känns verkligen jätte skönt.Fast jag tycker nästan alltid att veckora går så fort så det alltid känns som jag har kortvecka. Står inte på så är det dags för semester igen. Skickade in mina önskemål för semestern nu i veckan så det känns verkligen som det är dags snart. Våren är en sån period när det är så mycket heldagar så månaderna bara rinner iväg. Alltid mycket att göra och många kortveckor!

Har föresten fått feedback på min kost. Det var med en skämskudde som jag laddade upp min mat dag för dag.. Jag VET hur jag bör äta men ni vet när man hamnar lite ur fas så behöver jag en spark i baken för att ändra mina vanor. Det generella råden jag fick var mer grönt (eftersom sallad i princip är obefintligt så är det ganska givet.. usch, skäms att jag äter så lite grönt), mindre portioner, mer fullkorn och äta socker 1-2 gånger i veckan på bestämda dagar (viktigt då att inte proppa i sig utan hålla sig till en sak). Vi ska stämma av igen om 3 veckor så jag ska försöka ändra på mina vanor tills dess.

Jag ska bland annat ta med mig frukost till jobbet. Vi har tillgång till knäckebröd och ost här och det äter jag bara av ren vana/lathet. Jag tycker inte det är direkt gott att äta det dag ut och dag in. Så jag ska ta med mig frukost och mellanmål. Som frukost kommer jag nog ta med mig overnight oats, chiapudding, smoothie eller yoghurt med bär. Som mellanmål blir det nog kvarg med mosad banan i toppat med bär och nötter, rawfood bollar, kokt ägg, grönsaksstavar eller fruktsallad. Det tror jag kan bli bra :)

Sen ska jag givetvis minska portionerna som Elin sa. 1 knuten näve med kolhydrater (långsamma, fullkorn), 1 knuten näve protein och halva tallriken med grönsaker. Desto mer färg desto bättre! Komme satsa på babyspenat, morot, broccoli, rödbetor (räknas det som en grönsak?!), rädisor och avokado.

 Sist men inte minst, begränsa mitt godisätande till 1 dag i veckan, lördagar. Har jag något kvar på söndagen får jag äta dom bitarna då men jag ska inte köpa nytt godis på söndagar som jag ibland brukar. Jag ska även tänka på att välja en sak. Det jag är mest sugen på får det blir. Annars är jag duktig på att köpa allt. Chips, godis och glass. Inte så bra så klart. Så vi hoppas att detta ger effekt. Jag ska göra rawfood bollarna i helgen så ska jag berätta för er om de var goda!

Bjuder er på min skamliga kost! Ska dela med mig av min kost också om 3 veckor igen när vi har uppföljning så får vi se om jag har lyckats ändra lite dåliga vanor!

Stand up!

Jag måste tipsa om appen StandUp! som vår leverantör Matting har gjort. Jag hittade den igår när jag skulle beställa en ny stå matta till mig själv. Jag har varit väldigt lat och suttit hela tiden på jobbet fast vi har möjligheten att stå. Eftersom Kinnarps är mycket för ergonomi har vi alla höj och sänkbara bord. Vi har även alla möjligha olika stolar att tillgå. Eftersom jag har beslutat mig om att bli mer hälsosam gjorde jag slag i saken och beställde mig en stå-upp matta och laddade även ner deras app. Appen går ut på att du ställer in din längd, ålder och vikt. Sen sätter du igång timern varje gång du står upp och du får då se hur mycket du förbränner bara genom att du står istället för att sitta.. Jag tycker faktiskt det är motiverande! Nu ska jag försöka stå 4 av 8 timmar om dagen! Står ni på jobbet?

Här är några fördelar med att stå upp:
Långvarigt stillasittande ökar risken för hjärt- och kärlsjukdommar och minskar livslängden. Står vi upp förbättrar vi våra chanser att inte få hjärt- och kärlsjukdommar samt lever längre!
Public Health i England har i en studie kommit fram till att varje stillasittande timme utaöver sju timmar per dag, ökar risken för förtida död med 5 procent. Skrämmande!

Genom att stå upp minskar du belastningen på din rygg! Våra ryggmuskler är beroende av rörelse, genom att alltid sitta ner påverkas ryggen negativt av den statiska belastningen som stillasittande innebär.
Det är faktiskt så att ryggen efter ett tag börjar producera smärtande mjölksyra för att signalera till oss att vi bör nya ställning. Kroppen är väldigt smart.

En bonus är också att du bara genom att stå upp faktiskt kan gå ner i vikt. Om du står och arbetar i 2,5 timmar så bränner du ca 350 fler kalorier än om du hade suttit (enligt Matting, de som skapat appen jag har laddat ner).
Vi skulle således kunna tappa ett kilo i månaden bara genom att stå upp och runt 12 kilo på ett år. Så upp och stå mina vänner!

Evig trötthet

God morgon på er! Sovit gott? Jag har sovit som en stock, ändå är jag HELT slut. Det svider i ögonen och jag vill bara sova. Känns som jag jämt är så här trött. Funderar på att köpa järntabletter och se om det hjälper. Vet att man kan bli trött av järnbrist. Får nästan alltid 7 timmars sömn per natt men kanske måste öka det till 8 timmar? Nåja, har tagit en stoooor kopp kaffe nu så förhoppningsvis ska jag överleva dagen!

Jag körde förresten mitt första PT pass igår. Denna vecka och nästa vecka är det bara testpass som jag får köra igenom för att hitta rätt. Det blev ett kroppsviktspass med fokus på ben och rumpa. Jag har alltid varit lite skeptisk till att bara köra med kroppsvikt, tänkt att jag inte kan bli trött nog men oj så fel jag hade. Jag var helt död i benen efter mina 4 varv. Herregud säger jag bara. Känner redan hur träningsvärken börjar smyga sig på. Imorgon ska jag köra nästa pass som är crossfitinspirerat. Det ska bli jätte kul!

Skriver matdagbok för min PT, funderade på om jag ska lägga upp den här också. Så kan jag kanske dela med mig av min PT's utlåtande av min kost. Tror inte hon kommer hurra direkt, finns många förbättringsområden!

I hälsans tecken!

God morgon! Solen skiner och vem är inte glad då? Jag fyllde år igår, hela 27 år så nu är det snart 30. Det känns faktiskt bra. Firandet har blivit lite utspritt, födelsedagsmiddag med lite tjejer i lördags, sen tårta med Martins familj på söndagen, födelsedagsmiddag med Martin igår i stan och så ska jag fira med min familj på lördag. Alltid kul att bli firad flera gånger ;) Fick världens bästa present av Martin igår. Har önskat mig trådlösa hörlurar att ha när jag tränar. Fick riktigt grymma hörlurar från Beats. Det är så otroligt sköna, sitter som en smäck och ljudet är fantastiskt. Är mer än nöjd! Ska ta dom på en löptur någon dag i veckan!

Föresten, igår började min tre månaders period med PT. Har gått med i lofsangruppen och har Elin Bemark som coach. Hon kommer coacha mig både i kost och träning. Denna och nästa vecka blir lite testveckor. Så ska skriva kostdagbok, filma lite övningar och göra några testpass. Tänkte göra det första passet idag! Kommer tyvärr inte skriva ut passen här på bloggen eftersom det är en tjänst jag betalar för och pass som är upplagda efter vad JAG har för mål. Men kommer dela med mig lite och kanske inspirerar jag er till att också testa!

Anmälde mig även till ICA-Klassikern igår. Det är samma sak som en svensk klassiker, nämligen Vasaloppet 90 km (skidor), Vätternrundan 300 km (cykling), Vansbrosimningen 3 km, Lidingöloppet 30 km (löpning). Det som skiljer ICA-klassikern från en Svensk klassiker är att du har betydligt längre tid på dig. Skidor och cykel har du 9 veckor på dig att klara av. Löpning och simning tror jag är 6 veckor. Jag och Martin kommer göra detta (och även en av mina bästa vänner Mathilda) för att öka vår vardagsmotion. Hoppas verkligen vi klarar av alla moment. Den 10 april - 11 juni är det dags för cyklingen. Kanske någon här också vill haka på?!

Den 2a september kommer jag och vän även springa tjejmilen. Har funderingar på att köra vårruset om tjejerna på jobbet hade lust. Nästa år hoppas jag på att orka Göteborgsvarvet.

Mitt 26e år var tungt och kantat av stroken så mitt 27e år ska gå i hälsans tecken! Jag ska fokusera på att må bra och att ge kroppen vad den behöver. Både när det kommer till träning och kost. Jag känner mig otroligt motiverad till att genomföra allt som jag har planerat och det ska framför allt bli kul att se resultaten!

Q&A Celiaki

Jag upplever ganska ofta att kunskapen hos allmänheten kring glutenintolerans är ganska dålig. De flesta har inte särskilt stor kunskap kring vad det faktiskt är glutenintoleranta inte tål och vad som kan hända med kroppen om man får i sig gluten. Har därför sammanställt lite information kring det som jag har tagit från Svenska celiakiförbundet (jepp, det finns en sån organisation!). 

Kan celiaki växa bort? (Önsketänkande från min sida att den kan det..)
Celiaki är en kronisk sjukdom som inte växer bort som många födoämnesallergier gör. Det är vanligt att symtomen som en person har efter glutenintag varierar över livet men det är viktigt att veta att de skador som uppstår efter glutenintag är desamma.

Hur lång tid tar det innan tarmens slemhinna läker efter påbörjad diet?
Det är individuellt. Generellt läker tarmen snabbare hos barn än hos vuxna. För barn kan det ta upp till 6 månader och för vuxna ända upp till ett år. I enstaka fall kan det ta längre tid.

Måste personer med celiaki även äta laktosfritt?
Läkare och dietister rekommenderar ibland att den nydiagnostiserade celiakipatienten utesluter laktos ur kosten (i vissa fall även mjölkprotein) under 3-6 månader. Det beror på att den skadade tarmen kan ha svårt att bryta ner laktos. De flesta personer med celiaki kan äta produkter med laktos när tarmen har läkt. (Jag behöver laktosfritt eftersom jag fuskar med min gluten och har en skadad tarm)

Är celiaki ärftligt? 
Celiaki är till viss del ärftlig. Det betyder att människor som har en nära släkting med celiaki löper en högre risk att få sjukdomen. Risken att drabbas av celiaki är omkring 15 procent om någon annan i familjen har sjukdomen.

Som glutenintolerant som du äta en kost som är helt fri från gluten. Gluten finns i mat som innehåller: vete, råg, korn, spelt (även kallats dinkel), kamut, rågvete (som är en korsning av vete och råg).

Symbolerna nedan kan var bra att kika efter om ni letar efter glutenfri mat. Dock rekommenderar jag ingen som inte är glutenintolerant att helt utesluta gluten ur sin diet. Det finns inga hälsofördelar med att göra det. Har du en tarm som klarar av bryta ner gluten finns det ingen anledning till att ta bort det :)

Sunlight!

Jag går alltid med hunden vid klockan 6 på morgonen. Det är verkligen såååå skönt att det har börjat bli ljust nu när vi går. Tycker jag får så mycket mer energi och så är det väldigt härligt att se soluppgången. Att få börja dagens så ger verkligen en bra start! Nu dröjer det inte länge förän våren är här hörrni. Det är utan tvekan min favoritårstid. Den där känslan av allt vaknar till liv igen är fantastisk. Något jag älskar på våren är när de där maskinerna som sopar bort all sand börjar komma ut. Det är ett säkert vårtecken. Det luktar så gott tycker jag när de sopar också, haha! Håller ni med?

Att få tummen ur!

Herreguuud så trött jag är. Skulle kunna somna på studs. Sitter i soffan och jäser efter att ha tryckt i mig sushi till middag. Hade behövt ta tag i packandet men soffan är lite för skön för att jag ska komma dit. Men lite MÅSTE jag packa. Annars får nog Martin spunk på mig! Lovade att jag skulle packa medan han var på träning och vi märker hur bra det har gått. Eh, inte en enda sak packad. Pust. Vi som ska köra ner allt på lördag. Vilket innebär att vi måste ha packat klart imorgon eftersom vi är upptagna hela fredagen. Så borde verkligen få tummen ur och börja. 

Att leva med celiaki

När jag var strax över ett år fick jag diagnosen celiaki, glutenintolerans. Har alltid ätit glutenfrikost som barn men som vuxen har jag fuskat ganska mycket. En bulle här, någon pajbit, en portion pasta osv. Det slinker ner lite gluten då och då. Jag intalar mig att det är okej eftersom jag inte kräks. Däremot är jag ofta dålig i magen. Gasig, ont, uppblåst, ständigt lågt järnvärde, brist på b12 och folsyra och liknande. Jag vet att det är en livslång sjukdom som man aldrig blir frisk ifrån, ändå fuskar jag. Det är nog mest för att jag tycker det är jobbigt att ständigt äta glutenfritt och eftersom jag "bara" blir gasig och ont i magen tycker jag att det är värt att fuska ibland för att slippa krångla. Så dum så dum. Förtränger att jag skadar tarmen varje gång jag fuskar och att min laktosintolerans är självförvållad. Hade jag skött min gluten skulle min tarm läka och jag skulle kunna äta laktos utan problem. 

Jag har bestämt att nu måste jag verkligen skärpa mig och ta hand om min kropp. Den senaste tiden har jag mått sååå dåligt i magen. Uppsvälld mest hela tiden, trött, humörsvängningar, ont osv. Tänkte ringa vårdcentralen och se om jag kan få ta ett blodprov eller göra tunntarmsbiopsi. Jag har lättare att tro på något som jag sett med egna ögon. 

Tänkte jag skulle försöka dokumentera här i bloggen hur jag äter och hur jag mår allt eftersom tiden går när jag har tagit bort gluten! 

The sun is shining!

Tänk att en gammal tråkig måndag kan kännas så bra bara för att solen skiner. För första gången på flera veckor är den framme och det känns underbart. Vårkänslorna riktigt studsar runt i kroppen! Vill hem och slita fram skinnjackan och converse meeen riktigt så bra är det inte än. Hoppas att jag i alla fall kan packa med mig det till New York. Det är bara 30 dagar kvar tills vi åker nu! Har börjat googla på restuaranger som ska vara bra. Tycker det är rätt skönt att veta lite i förväg var man vill äta. Har ni några bra tips på restauranger i New York får ni gärna hojta till! Glad 

Den här dagen bjuder förutom solen inte på så mycket roligt. Jobb hela dagen sen direkt till ett styrelsemöte och därefter ska jag hjälpa sambon att packa. Vi har packat ner hela köket så veckan kommer bjuda på hämtmat. Har en känsla av att det blir myyyycket sushi middagar för min del! MUMS!!

Last week

Jag kan inte riktigt fatta att detta är sista veckan som veckan som vi bor i lägenheten. Vårt första gemensamma hem ska vi nu lämna efter två år. Det är verkligen med blandade känslor som vi packar ner allt. Förhoppningsvis hittar vi snart vårt drömhus. I veckan ska mäklaren som har hand om huset vi är intresserade utav höra av sig ang. visning. Jag hoppas vi tycker om det! Det ska bli så skönt när flytt och allt är över och vi kan starta upp villa livet på riktigt. Som jag längtar. Köper vi huset vi är intresserad  utav behöver vi totalrenovera det så det lär dröja ett tag innan vi kan flytta in. Men det skulle det var värt. 

Hatkärlek till Söndagar

Hej på er! Söndag igen. Jag har lite hatkärlek till söndagar. Förbaskat skön dag där det sällan finns några måsten. Förutom just nu. Idag ska vi viga dagen åt att packa ner allt i lägenheten. Inte det roligaste men det måste göras. Nästa vecka kör vi ner alla saker till Martins föräldrar där vi ska mellanlanda ett tag. Hur som helst, söndagar är som sagt rätt så bra dagar. Däremot så innebär alltid söndag att nästa dag är måndag och då är helgen slut. Inte för att jag inte tycker om mitt jobb men helgerna är ändå alltid skönast. Eller hur?! 

Igår var vi förresten ute och käkade middag. Tanken var Pinchos men eftersom vi var 6 personer och inte hade bokat så fick vi vackert vända i dörren. Det var värt ett försök i alla fall! Det slutade med att vi åt på Larmgatan 10 istället. För min del blev det kyckling på het järnplatta med potatisgratäng och gorgonzola sås. Det var gott :) Både mamma och Martin har fyllt år i veckan så vi firade dom lite i efterskott. 

Nu ska jag hjälpa Martin att få upp lite flyttkartonger som han har varit och köpt! 

Gamla bananer

Huset i Lindsdal var verkligen jätte fint. Dock ligger det mitt i ett villaområde och så vill vi verkligen inte bo. Men fick lite inspiration som sagt! Mäklaren som hade dagens visning har även det andra huset vi är intresserade utav. Vi passade på att trycka lite extra på vi verkligen ville ha det huset. Han skulle försöka få tag i säljarna så vi kunde få komma på en visning. Tänk, vi kanske får det huset? Får fjärilar i magen när jag tänker på det! Håll nu tummarna för oss, det är på tiden att vi får ett hus snart. 

På tal om något helt annan så tänkte jag tipsa om vad man kan göra med bananer som börjar bli dåliga. Vi hade 4 bananer som började bli bruna här hemma så jag skivade upp dom och la i fryspåsar. Hällde på lite hallon och blåbär och vips så hade jag färdiga portionspåsar för smoothie. Perfekt på morgonen när man är trött och vill fixa frulle lite snabbt. Häll bara över det i en smoothie mixer, slå på önskade vätska och voíla, det är färdigt! 

Husvisning!

God morgon på er! Haft en skön sovmorgon och nu myser jag framför Nyhetsmorgon i soffan. Vi ska snart åka på husvisning i Lindsdal. Inget hus vi kommer att köpa utan mer för att det är ett speciellt hus som är kul att se. Lite inspiration till eventuell egen renovering. Vi har faktiskt hittat ett hus som vi vill ha. Huset ligger lantligt på stor tomt strax utanför Kalmar. Det har inte kommit ut på Hemnet än så vi hoppas kunna knipa det innan de lägger ut det. Huset är helt klart ett renoveringsobjekt men det känns faktiskt bara roligt. Läget är dessutom helt fantastiskt :) Så huset idag får bli en inspirationsvisning! 

Efter visningen ska jag köpa paket till mamma och Martin. De fyller båda år nästa vecka. Vet på ett ungefär vad mamma ska få men har ingen aning om vad jag ska köpa till Martin. Blir bara något litet eftersom han fick resan till New York i julklapp. 

Detta är huset vi ska kika på idag! Det ligger i Lindsdal, är på 228 kvm och har en tomt på 1975 kvm. 

New in!

Köpte t-shirten och tröjan igår från Samsøe Samsøe. Båda plaggen är basic men jag gillar det. Tycker själv att jag har en väldigt klassisk och enkel stil. Vet inte hur många gånger jag har testat att sväva ut och ha på mig plagg som kanske är mer bohemiska eller lite rock chic men återvänder alltid till den mer klassiska och säkra stilen. Tycker Blondinbella för det mesta klär sig väldigt fint, helt i min smak. Ser fram emot shoppa i New York och kunna fylla på garderoben med massor av nya fina vårkläder!

Bestiga berg

Hallå på er! Har ni saknat mig? Klart ni har ;) Det känns som om jag har gått i ide den sista tiden. Det är så grått och trist att jag bara vill sova. Trött som sjutton är jag heeeela tiden. Vill bara sova eller ligga i soffan. Vilken latmask jag har blivit! Nej men jag har faktistk börjat springa igen. Inga långpass, 5 km som längst men ändå, jag tränar ÄNTLIGEN igen. Nästa vecka har jag tänkt att köpa ett gymkort också. Det är slut med att vara en soffpotatis nu! Tanken är 1-2 gympass i veckan och 2-3 löppass i veckan. Så 4-5 pass totalt i veckan, känns lagom.

Annars har jag även börjat med min näringskurs och det gör givetvis så att jag känner för att jag borde träna och äta bättre. Känns dumt att läsa om en hälsosam livsstil sen bara  ligga som en hösäck i soffan och glo på tv medan jag trycker i mig godis. Nä, det funkar inte! Det livet är även väldigt tråkigt och kroppen skriker efter att få i sig näringsrik mat. Fast attan vad svårt det är att ställa om sig när man har varit lat ett tag. Håller ni inte med? Jag tycker jag blir så bekväm och tanken på att fixa mat istället för att beställa känns som att bestiga ett berg. Okej, det var en överdrift men ni fattar! Bekvämlighet är aldrig fel. Kroppsligt välmående är dock bättre så dags att ta sig i kragen och bli bättre!