Denise Larsson

Lyckas med din löpning!

Jag har på senare tid börjat utmana mig själv inom träningen. Tidigare var jag en person som enbart gick till gymmet och nötte mina program. Ville inte prova något nytt av rädslan att jag inte skulle vara bra på det. Under det senaste året började jag ledsna på gymmet och började sakta men säkert vidga mina vyer. Idag gymmar jag inte alls utan tränar thaiboxning och löptränar. Att jag skulle springa fanns inte på kartan för 1-2 år sen. "Jag är ingen löpmänniska" var något jag ALLTID sa. Nä tro på fasen jag inte var det, jag löptränade aldrig. Går inte att bli bra på något man inte gör! Men min pojkvän har pushat mig och jag införskaffade under hösten en löparklocka. Jag är fortfarande inte snabb och jag springer inte långt. Eller ja, allt det där är väl egentligen relativt, jag har blivit snagg för att vara jag! och springer längre än vad jag har gjort tidigare! Nästa år har jag som mål att klara av milen och att springa något lopp. Thaiboxningen hoppas jag också bli bättre på, det är bara att nöta och nöta.

Så vad är min poäng? Jo våga testa nya saker. Ni kanske upptäcker att ni tycker jätte mycket om det! Ge saker och ting lite tid, det går inte att bli bra på saker över en natt. Jag brukade springa 1 gång, tycka att det var förfärligt jobbigt och ge upp. När jag höll i det blev det dock lättare eftersom min kondition blev bättre :) 

Jag gjorde så här för att bli bättre: 
Jag planerade in 3 löppass i veckan. Bestämde i förväg vilka dagar jag skulle springa och NÄR jag skulle springa.
Jag bestämde även hur långt jag skulle springa. Passen var på olika distanser, 1 var kortare där jag försökte ha ett lite snabbare tempo, 1 "bekvämlighetspass" där jag sprang en distans jag visste att jag orkade i ett lagom tempo och sist 1 långdistanspass. Tänk på att långdistans inte innebär att springa milen. Långdistans är ett pass där du springer en sträcka som är lång för DIG. Mina långdistanser låg på 5 km. Jag hoppas på att kunna öka till milen men man måste börja någonstans! Går du ut för hårt och inte klarar det kan effekten bli att du känner dig misslyckad. Sätt ett rimligt mål :)
För mig var det även viktigt att jag varierade vart jag sprang, annars blev jag snabbt uttråkad. 

 

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas