Denise Larsson

Stand up!

Jag måste tipsa om appen StandUp! som vår leverantör Matting har gjort. Jag hittade den igår när jag skulle beställa en ny stå matta till mig själv. Jag har varit väldigt lat och suttit hela tiden på jobbet fast vi har möjligheten att stå. Eftersom Kinnarps är mycket för ergonomi har vi alla höj och sänkbara bord. Vi har även alla möjligha olika stolar att tillgå. Eftersom jag har beslutat mig om att bli mer hälsosam gjorde jag slag i saken och beställde mig en stå-upp matta och laddade även ner deras app. Appen går ut på att du ställer in din längd, ålder och vikt. Sen sätter du igång timern varje gång du står upp och du får då se hur mycket du förbränner bara genom att du står istället för att sitta.. Jag tycker faktiskt det är motiverande! Nu ska jag försöka stå 4 av 8 timmar om dagen! Står ni på jobbet?

Här är några fördelar med att stå upp:
Långvarigt stillasittande ökar risken för hjärt- och kärlsjukdommar och minskar livslängden. Står vi upp förbättrar vi våra chanser att inte få hjärt- och kärlsjukdommar samt lever längre!
Public Health i England har i en studie kommit fram till att varje stillasittande timme utaöver sju timmar per dag, ökar risken för förtida död med 5 procent. Skrämmande!

Genom att stå upp minskar du belastningen på din rygg! Våra ryggmuskler är beroende av rörelse, genom att alltid sitta ner påverkas ryggen negativt av den statiska belastningen som stillasittande innebär.
Det är faktiskt så att ryggen efter ett tag börjar producera smärtande mjölksyra för att signalera till oss att vi bör nya ställning. Kroppen är väldigt smart.

En bonus är också att du bara genom att stå upp faktiskt kan gå ner i vikt. Om du står och arbetar i 2,5 timmar så bränner du ca 350 fler kalorier än om du hade suttit (enligt Matting, de som skapat appen jag har laddat ner).
Vi skulle således kunna tappa ett kilo i månaden bara genom att stå upp och runt 12 kilo på ett år. Så upp och stå mina vänner!

Evig trötthet

God morgon på er! Sovit gott? Jag har sovit som en stock, ändå är jag HELT slut. Det svider i ögonen och jag vill bara sova. Känns som jag jämt är så här trött. Funderar på att köpa järntabletter och se om det hjälper. Vet att man kan bli trött av järnbrist. Får nästan alltid 7 timmars sömn per natt men kanske måste öka det till 8 timmar? Nåja, har tagit en stoooor kopp kaffe nu så förhoppningsvis ska jag överleva dagen!

Jag körde förresten mitt första PT pass igår. Denna vecka och nästa vecka är det bara testpass som jag får köra igenom för att hitta rätt. Det blev ett kroppsviktspass med fokus på ben och rumpa. Jag har alltid varit lite skeptisk till att bara köra med kroppsvikt, tänkt att jag inte kan bli trött nog men oj så fel jag hade. Jag var helt död i benen efter mina 4 varv. Herregud säger jag bara. Känner redan hur träningsvärken börjar smyga sig på. Imorgon ska jag köra nästa pass som är crossfitinspirerat. Det ska bli jätte kul!

Skriver matdagbok för min PT, funderade på om jag ska lägga upp den här också. Så kan jag kanske dela med mig av min PT's utlåtande av min kost. Tror inte hon kommer hurra direkt, finns många förbättringsområden!

I hälsans tecken!

God morgon! Solen skiner och vem är inte glad då? Jag fyllde år igår, hela 27 år så nu är det snart 30. Det känns faktiskt bra. Firandet har blivit lite utspritt, födelsedagsmiddag med lite tjejer i lördags, sen tårta med Martins familj på söndagen, födelsedagsmiddag med Martin igår i stan och så ska jag fira med min familj på lördag. Alltid kul att bli firad flera gånger ;) Fick världens bästa present av Martin igår. Har önskat mig trådlösa hörlurar att ha när jag tränar. Fick riktigt grymma hörlurar från Beats. Det är så otroligt sköna, sitter som en smäck och ljudet är fantastiskt. Är mer än nöjd! Ska ta dom på en löptur någon dag i veckan!

Föresten, igår började min tre månaders period med PT. Har gått med i lofsangruppen och har Elin Bemark som coach. Hon kommer coacha mig både i kost och träning. Denna och nästa vecka blir lite testveckor. Så ska skriva kostdagbok, filma lite övningar och göra några testpass. Tänkte göra det första passet idag! Kommer tyvärr inte skriva ut passen här på bloggen eftersom det är en tjänst jag betalar för och pass som är upplagda efter vad JAG har för mål. Men kommer dela med mig lite och kanske inspirerar jag er till att också testa!

Anmälde mig även till ICA-Klassikern igår. Det är samma sak som en svensk klassiker, nämligen Vasaloppet 90 km (skidor), Vätternrundan 300 km (cykling), Vansbrosimningen 3 km, Lidingöloppet 30 km (löpning). Det som skiljer ICA-klassikern från en Svensk klassiker är att du har betydligt längre tid på dig. Skidor och cykel har du 9 veckor på dig att klara av. Löpning och simning tror jag är 6 veckor. Jag och Martin kommer göra detta (och även en av mina bästa vänner Mathilda) för att öka vår vardagsmotion. Hoppas verkligen vi klarar av alla moment. Den 10 april - 11 juni är det dags för cyklingen. Kanske någon här också vill haka på?!

Den 2a september kommer jag och vän även springa tjejmilen. Har funderingar på att köra vårruset om tjejerna på jobbet hade lust. Nästa år hoppas jag på att orka Göteborgsvarvet.

Mitt 26e år var tungt och kantat av stroken så mitt 27e år ska gå i hälsans tecken! Jag ska fokusera på att må bra och att ge kroppen vad den behöver. Både när det kommer till träning och kost. Jag känner mig otroligt motiverad till att genomföra allt som jag har planerat och det ska framför allt bli kul att se resultaten!

Upp