Denise Larsson

Kategori: PT-träning

Dåliga vanor

Äntligen fredag igen, så skönt! Nästa vecka är dessutom kortvecka så det känns verkligen jätte skönt.Fast jag tycker nästan alltid att veckora går så fort så det alltid känns som jag har kortvecka. Står inte på så är det dags för semester igen. Skickade in mina önskemål för semestern nu i veckan så det känns verkligen som det är dags snart. Våren är en sån period när det är så mycket heldagar så månaderna bara rinner iväg. Alltid mycket att göra och många kortveckor!

Har föresten fått feedback på min kost. Det var med en skämskudde som jag laddade upp min mat dag för dag.. Jag VET hur jag bör äta men ni vet när man hamnar lite ur fas så behöver jag en spark i baken för att ändra mina vanor. Det generella råden jag fick var mer grönt (eftersom sallad i princip är obefintligt så är det ganska givet.. usch, skäms att jag äter så lite grönt), mindre portioner, mer fullkorn och äta socker 1-2 gånger i veckan på bestämda dagar (viktigt då att inte proppa i sig utan hålla sig till en sak). Vi ska stämma av igen om 3 veckor så jag ska försöka ändra på mina vanor tills dess.

Jag ska bland annat ta med mig frukost till jobbet. Vi har tillgång till knäckebröd och ost här och det äter jag bara av ren vana/lathet. Jag tycker inte det är direkt gott att äta det dag ut och dag in. Så jag ska ta med mig frukost och mellanmål. Som frukost kommer jag nog ta med mig overnight oats, chiapudding, smoothie eller yoghurt med bär. Som mellanmål blir det nog kvarg med mosad banan i toppat med bär och nötter, rawfood bollar, kokt ägg, grönsaksstavar eller fruktsallad. Det tror jag kan bli bra :)

Sen ska jag givetvis minska portionerna som Elin sa. 1 knuten näve med kolhydrater (långsamma, fullkorn), 1 knuten näve protein och halva tallriken med grönsaker. Desto mer färg desto bättre! Komme satsa på babyspenat, morot, broccoli, rödbetor (räknas det som en grönsak?!), rädisor och avokado.

 Sist men inte minst, begränsa mitt godisätande till 1 dag i veckan, lördagar. Har jag något kvar på söndagen får jag äta dom bitarna då men jag ska inte köpa nytt godis på söndagar som jag ibland brukar. Jag ska även tänka på att välja en sak. Det jag är mest sugen på får det blir. Annars är jag duktig på att köpa allt. Chips, godis och glass. Inte så bra så klart. Så vi hoppas att detta ger effekt. Jag ska göra rawfood bollarna i helgen så ska jag berätta för er om de var goda!

Bjuder er på min skamliga kost! Ska dela med mig av min kost också om 3 veckor igen när vi har uppföljning så får vi se om jag har lyckats ändra lite dåliga vanor!

I hälsans tecken!

God morgon! Solen skiner och vem är inte glad då? Jag fyllde år igår, hela 27 år så nu är det snart 30. Det känns faktiskt bra. Firandet har blivit lite utspritt, födelsedagsmiddag med lite tjejer i lördags, sen tårta med Martins familj på söndagen, födelsedagsmiddag med Martin igår i stan och så ska jag fira med min familj på lördag. Alltid kul att bli firad flera gånger ;) Fick världens bästa present av Martin igår. Har önskat mig trådlösa hörlurar att ha när jag tränar. Fick riktigt grymma hörlurar från Beats. Det är så otroligt sköna, sitter som en smäck och ljudet är fantastiskt. Är mer än nöjd! Ska ta dom på en löptur någon dag i veckan!

Föresten, igår började min tre månaders period med PT. Har gått med i lofsangruppen och har Elin Bemark som coach. Hon kommer coacha mig både i kost och träning. Denna och nästa vecka blir lite testveckor. Så ska skriva kostdagbok, filma lite övningar och göra några testpass. Tänkte göra det första passet idag! Kommer tyvärr inte skriva ut passen här på bloggen eftersom det är en tjänst jag betalar för och pass som är upplagda efter vad JAG har för mål. Men kommer dela med mig lite och kanske inspirerar jag er till att också testa!

Anmälde mig även till ICA-Klassikern igår. Det är samma sak som en svensk klassiker, nämligen Vasaloppet 90 km (skidor), Vätternrundan 300 km (cykling), Vansbrosimningen 3 km, Lidingöloppet 30 km (löpning). Det som skiljer ICA-klassikern från en Svensk klassiker är att du har betydligt längre tid på dig. Skidor och cykel har du 9 veckor på dig att klara av. Löpning och simning tror jag är 6 veckor. Jag och Martin kommer göra detta (och även en av mina bästa vänner Mathilda) för att öka vår vardagsmotion. Hoppas verkligen vi klarar av alla moment. Den 10 april - 11 juni är det dags för cyklingen. Kanske någon här också vill haka på?!

Den 2a september kommer jag och vän även springa tjejmilen. Har funderingar på att köra vårruset om tjejerna på jobbet hade lust. Nästa år hoppas jag på att orka Göteborgsvarvet.

Mitt 26e år var tungt och kantat av stroken så mitt 27e år ska gå i hälsans tecken! Jag ska fokusera på att må bra och att ge kroppen vad den behöver. Både när det kommer till träning och kost. Jag känner mig otroligt motiverad till att genomföra allt som jag har planerat och det ska framför allt bli kul att se resultaten!

Upp