Denise Larsson

Kategori: Träning

Dåliga vanor

Äntligen fredag igen, så skönt! Nästa vecka är dessutom kortvecka så det känns verkligen jätte skönt.Fast jag tycker nästan alltid att veckora går så fort så det alltid känns som jag har kortvecka. Står inte på så är det dags för semester igen. Skickade in mina önskemål för semestern nu i veckan så det känns verkligen som det är dags snart. Våren är en sån period när det är så mycket heldagar så månaderna bara rinner iväg. Alltid mycket att göra och många kortveckor!

Har föresten fått feedback på min kost. Det var med en skämskudde som jag laddade upp min mat dag för dag.. Jag VET hur jag bör äta men ni vet när man hamnar lite ur fas så behöver jag en spark i baken för att ändra mina vanor. Det generella råden jag fick var mer grönt (eftersom sallad i princip är obefintligt så är det ganska givet.. usch, skäms att jag äter så lite grönt), mindre portioner, mer fullkorn och äta socker 1-2 gånger i veckan på bestämda dagar (viktigt då att inte proppa i sig utan hålla sig till en sak). Vi ska stämma av igen om 3 veckor så jag ska försöka ändra på mina vanor tills dess.

Jag ska bland annat ta med mig frukost till jobbet. Vi har tillgång till knäckebröd och ost här och det äter jag bara av ren vana/lathet. Jag tycker inte det är direkt gott att äta det dag ut och dag in. Så jag ska ta med mig frukost och mellanmål. Som frukost kommer jag nog ta med mig overnight oats, chiapudding, smoothie eller yoghurt med bär. Som mellanmål blir det nog kvarg med mosad banan i toppat med bär och nötter, rawfood bollar, kokt ägg, grönsaksstavar eller fruktsallad. Det tror jag kan bli bra :)

Sen ska jag givetvis minska portionerna som Elin sa. 1 knuten näve med kolhydrater (långsamma, fullkorn), 1 knuten näve protein och halva tallriken med grönsaker. Desto mer färg desto bättre! Komme satsa på babyspenat, morot, broccoli, rödbetor (räknas det som en grönsak?!), rädisor och avokado.

 Sist men inte minst, begränsa mitt godisätande till 1 dag i veckan, lördagar. Har jag något kvar på söndagen får jag äta dom bitarna då men jag ska inte köpa nytt godis på söndagar som jag ibland brukar. Jag ska även tänka på att välja en sak. Det jag är mest sugen på får det blir. Annars är jag duktig på att köpa allt. Chips, godis och glass. Inte så bra så klart. Så vi hoppas att detta ger effekt. Jag ska göra rawfood bollarna i helgen så ska jag berätta för er om de var goda!

Bjuder er på min skamliga kost! Ska dela med mig av min kost också om 3 veckor igen när vi har uppföljning så får vi se om jag har lyckats ändra lite dåliga vanor!

Stand up!

Jag måste tipsa om appen StandUp! som vår leverantör Matting har gjort. Jag hittade den igår när jag skulle beställa en ny stå matta till mig själv. Jag har varit väldigt lat och suttit hela tiden på jobbet fast vi har möjligheten att stå. Eftersom Kinnarps är mycket för ergonomi har vi alla höj och sänkbara bord. Vi har även alla möjligha olika stolar att tillgå. Eftersom jag har beslutat mig om att bli mer hälsosam gjorde jag slag i saken och beställde mig en stå-upp matta och laddade även ner deras app. Appen går ut på att du ställer in din längd, ålder och vikt. Sen sätter du igång timern varje gång du står upp och du får då se hur mycket du förbränner bara genom att du står istället för att sitta.. Jag tycker faktiskt det är motiverande! Nu ska jag försöka stå 4 av 8 timmar om dagen! Står ni på jobbet?

Här är några fördelar med att stå upp:
Långvarigt stillasittande ökar risken för hjärt- och kärlsjukdommar och minskar livslängden. Står vi upp förbättrar vi våra chanser att inte få hjärt- och kärlsjukdommar samt lever längre!
Public Health i England har i en studie kommit fram till att varje stillasittande timme utaöver sju timmar per dag, ökar risken för förtida död med 5 procent. Skrämmande!

Genom att stå upp minskar du belastningen på din rygg! Våra ryggmuskler är beroende av rörelse, genom att alltid sitta ner påverkas ryggen negativt av den statiska belastningen som stillasittande innebär.
Det är faktiskt så att ryggen efter ett tag börjar producera smärtande mjölksyra för att signalera till oss att vi bör nya ställning. Kroppen är väldigt smart.

En bonus är också att du bara genom att stå upp faktiskt kan gå ner i vikt. Om du står och arbetar i 2,5 timmar så bränner du ca 350 fler kalorier än om du hade suttit (enligt Matting, de som skapat appen jag har laddat ner).
Vi skulle således kunna tappa ett kilo i månaden bara genom att stå upp och runt 12 kilo på ett år. Så upp och stå mina vänner!

I hälsans tecken!

God morgon! Solen skiner och vem är inte glad då? Jag fyllde år igår, hela 27 år så nu är det snart 30. Det känns faktiskt bra. Firandet har blivit lite utspritt, födelsedagsmiddag med lite tjejer i lördags, sen tårta med Martins familj på söndagen, födelsedagsmiddag med Martin igår i stan och så ska jag fira med min familj på lördag. Alltid kul att bli firad flera gånger ;) Fick världens bästa present av Martin igår. Har önskat mig trådlösa hörlurar att ha när jag tränar. Fick riktigt grymma hörlurar från Beats. Det är så otroligt sköna, sitter som en smäck och ljudet är fantastiskt. Är mer än nöjd! Ska ta dom på en löptur någon dag i veckan!

Föresten, igår började min tre månaders period med PT. Har gått med i lofsangruppen och har Elin Bemark som coach. Hon kommer coacha mig både i kost och träning. Denna och nästa vecka blir lite testveckor. Så ska skriva kostdagbok, filma lite övningar och göra några testpass. Tänkte göra det första passet idag! Kommer tyvärr inte skriva ut passen här på bloggen eftersom det är en tjänst jag betalar för och pass som är upplagda efter vad JAG har för mål. Men kommer dela med mig lite och kanske inspirerar jag er till att också testa!

Anmälde mig även till ICA-Klassikern igår. Det är samma sak som en svensk klassiker, nämligen Vasaloppet 90 km (skidor), Vätternrundan 300 km (cykling), Vansbrosimningen 3 km, Lidingöloppet 30 km (löpning). Det som skiljer ICA-klassikern från en Svensk klassiker är att du har betydligt längre tid på dig. Skidor och cykel har du 9 veckor på dig att klara av. Löpning och simning tror jag är 6 veckor. Jag och Martin kommer göra detta (och även en av mina bästa vänner Mathilda) för att öka vår vardagsmotion. Hoppas verkligen vi klarar av alla moment. Den 10 april - 11 juni är det dags för cyklingen. Kanske någon här också vill haka på?!

Den 2a september kommer jag och vän även springa tjejmilen. Har funderingar på att köra vårruset om tjejerna på jobbet hade lust. Nästa år hoppas jag på att orka Göteborgsvarvet.

Mitt 26e år var tungt och kantat av stroken så mitt 27e år ska gå i hälsans tecken! Jag ska fokusera på att må bra och att ge kroppen vad den behöver. Både när det kommer till träning och kost. Jag känner mig otroligt motiverad till att genomföra allt som jag har planerat och det ska framför allt bli kul att se resultaten!

Bestiga berg

Hallå på er! Har ni saknat mig? Klart ni har ;) Det känns som om jag har gått i ide den sista tiden. Det är så grått och trist att jag bara vill sova. Trött som sjutton är jag heeeela tiden. Vill bara sova eller ligga i soffan. Vilken latmask jag har blivit! Nej men jag har faktistk börjat springa igen. Inga långpass, 5 km som längst men ändå, jag tränar ÄNTLIGEN igen. Nästa vecka har jag tänkt att köpa ett gymkort också. Det är slut med att vara en soffpotatis nu! Tanken är 1-2 gympass i veckan och 2-3 löppass i veckan. Så 4-5 pass totalt i veckan, känns lagom.

Annars har jag även börjat med min näringskurs och det gör givetvis så att jag känner för att jag borde träna och äta bättre. Känns dumt att läsa om en hälsosam livsstil sen bara  ligga som en hösäck i soffan och glo på tv medan jag trycker i mig godis. Nä, det funkar inte! Det livet är även väldigt tråkigt och kroppen skriker efter att få i sig näringsrik mat. Fast attan vad svårt det är att ställa om sig när man har varit lat ett tag. Håller ni inte med? Jag tycker jag blir så bekväm och tanken på att fixa mat istället för att beställa känns som att bestiga ett berg. Okej, det var en överdrift men ni fattar! Bekvämlighet är aldrig fel. Kroppsligt välmående är dock bättre så dags att ta sig i kragen och bli bättre!

Gårdagens rygg/axelpass

Jag har varit riktigt dålig på att uppdatera de senaste dagarna men har haft så fullt upp att jag inte har hunnit sitta ner mer än någon timme på kvällen. Idag väntar äntligen en lugn eftermiddag efter jobbet och jag ser så mycket fram emot att bara få ta det lugnt. Laga lite middag och se på Bonde söker fru är det enda som står på agendan! 

Gympasset igår gick bra. Kroppen krånglar fortfarande lite sen stroken och jag skulle ljuga om jag sa att det inte gjorde mig frustrerad.. Men det är som det är så bara att göra det bästa av det. Vi körde rygg, axlar och mage. Det känns idag kan jag lova! 

Passet såg ut så här:
Latsdrag 10 x 4 
Stående rodd 10 x 4 
Raka drag i cable (vet ej vad övningen heter) 12 x 3
Militärpress/drag mot hakan 10 x 3
Lyft åt sidan 10 x 3
Omvända sit ups på lutad bänk 10 x 3 
Knäindrag i TRX 10 x 3 

Nästa gång blir det ben, åh vilken hatkärlek det är till dom passen! 

Mitt mest hälsosamma jag!

Gooood morgon! Har ni sovit gott? Jag har sovit som en stock! somnade tidigt med så är utvilad idag. Känns riktigt skönt. Tur jag har lite energi idag med för har som vanligt mycket jag behöver fixa på jobbet. 

Förresten, vet ni vad jag ska göra idag? Jag ska på gymmet. WIHOOOO! Det var EVIGHETER sen sist. Jag ska dit med Cajsa (Martins syster) som jag även tränar thaiboxning med. Hon har önskat ett rygg och axelpass med lite mage. Ska knåpa ihop något bra, kan dela med mig av passet här sen. Jag älskar att träna rygg och axlar så det ska verkligen bli jätte kul! Hoppas jag inte har tappat allt för mycket styrka bara.. Nåja, ska bli skönt att få träna lite igen efter sjukdom och hjärntrötthet :)

Tydligen gillar jag att spänna mina biceps för jag har ta mig tusan nästan inga andra träningsbilder. Liiiite pinsamt. Känner till och med inför mig själv att jag framstår som lite väl egenkär när jag tittar på alla dessa bilder. Men jag måste ändå säga att jag gillar mina biceps, jag har lätt att få muskler på armarna och jag tycker det är snyggt. En muskulös och definierad kropp tycker jag är riktigt fint! Skulle dock vilja ha några % lägre i kroppsfett, så man ser musklerna lite mer. Får sätta upp ett mål! Hade nyår som mål för att bli mitt "mest hälsosamma jag" men livet kom i vägen och allt har inte riktigt gått enligt plan. Nåja, nya tag. Får sätta min 27 års dag den 27 mars som deadline kanske?! 

 

Work your name!

Tänkte jag skulle tipsa om ett träningspass som ni kan göra hemma eller ute. Ni behöver ingen utrustning alls. Passet går ut på att du ska göra övningarna som bokstaverar ditt namn, både förnam och efternamn. Mitt pass skulle bli så här:

D – 15 armhävningar, E – 1 minut i 90 ° benböj, N – 25 burpees, I – 30 hoppande utfall, S – 30 burpees, E – 1 minut i 90 ° benböj
L – 2 minuter i 90 ° benböj, A – 100 höga knän, R – 15 armhävningar, S – 30 burpees, S – 30 burpees, O – 40 hoppande utfall, N – 25 burpees

Jag GARANTERAR att du kommer vara trött när du har genomfört passet. Har du ett väldigt kort namn kan man även lägga in mellannamnet för att göra det jobbigare! Ha så kul 😉

Spännis!

Jag har gått från att inte sakna gymmet för fem öre till att verkligen vilja gymma nu när jag har sagt upp mitt gymkort. Är det inte typiskt?! Tränade tidigare på Wellness studio, har gjort det i många år men på senare tid har jag inte riktigt trivts så har knappt gått dit. Sen började jag på thaiboxningen och då blev det verkligen inte av. Men nu saknar jag det. Väldigt mycket. Har kikat runt lite på gymmen här i Kalmar och det lutar åt att skaffa ett kort på Friskis och Svettis. Lagom stort och inte så dyrt. Någon som tränar där? Är det bra? :) Ska se om jag kanske kan provträna där under en vecka. Tycket det är viktigt att ytan med fria vikter är stor och att det finns möjlighet till bra funktionell träning. Maskiner är jag inte så mycket för. Vad gillar ni för träning? 

Bjuder på lite gamla spänninsbilder från gymmet denna härliga fredag! 

Snygg som få!

Man är alltid snygg som tusan när man har tandskyddet i ;) Inte ens instagrams snyggfilter kan rädda katastrofen! Nåja, nu ska jag gå och banka lite på mina kära klubbkamrater i vår svettiga källare. Hoppas ni får en trevlig kväll! 

Time to fight

Tisdagar är verkligen stressiga dagar. Jag slutar jobbet 17 och blir hämtad av Cajsa för att åka till thaiboxningen 17:40. STRESSIGT! Känner mig fortfarande ur form men tror att det kan vara mycket psykiskt eftersom det gick dåligt förra veckan.. Sen ska jag vara helt ärlig och säga att latheten i mig knackar på axeln och tycker att ligga i soffan låter mycket skönare än att träna! 

Nä nu måste jag packa väskan. Cajsa är här om 10 minuter och jag börjar bli allt för bekväm där jag sitter! 

8 november

God morgon! Har sovit oroligt i natt och känner mig inte alls utvilad. Vill helst lägga mig i sängen igen. Det kändes tungt att ta sig ut på dagens morgonpromenad. Halkade runt som Bambi på hal is hela promenaden. Kan tycka att kommunen borde ta sitt jobb att sanda lite bättre när gång och cykelvägarna är helt täckta av is. Men det är problemet här nere i söder, de vet inte hur man tar hand om vinterväder :) 

Tisdag betyder thaiboxning efter jobbet. Har vilat i två veckor så hoppas det går bra på dagens träning. Sist trodde jag att jag skulle svimma, kunde inte få ner min andning. Så vi hoppas att kroppen svarar bättre idag. Har dock känt av att bara cykla är jobbigare än vanligt så vet inte riktigt vad som pågår i kroppen.. Känns inte realistiskt att det skulle vara på grund av mitt uppehåll. Givetvis kan man känna av ett uppehåll men att gå från bra kondis och styrka i kroppen till att kippa efter luft när man cyklar och bara kunna göra 3 armhävningar på tå när jag i vanliga fall utan problem gör 20-30 st. Det känns inte som att det försämras så mycket på 1-2 veckor.. Eller?! Nåja, jag ska ge det ett försök idag i alla fall! 

Träningspodden!

Jag började lyssna på träningspodden i somras och älskar den verkligen. Tycker Jessica och Lovisa är så härliga! De tar upp viktiga ämnen, är humoristiska och ärliga. Brukar lyssna på deras podd på morgonen när jag går med hunden. Bra start på dagen :)Det är faktiskt lite tack vare träningspodden som jag har börjat löpträna på riktigt, blev så inspirerad av Jessica när hon pratade om sin löpning! Jag tänkte faktiskt höra om ni har några tips på andra bra poddar? Gärna sånna som tar upp viktiga och intressanta ämnen men som även är humoristiska. Om ni är med på hur jag menar! 

Lyckas med din löpning!

Jag har på senare tid börjat utmana mig själv inom träningen. Tidigare var jag en person som enbart gick till gymmet och nötte mina program. Ville inte prova något nytt av rädslan att jag inte skulle vara bra på det. Under det senaste året började jag ledsna på gymmet och började sakta men säkert vidga mina vyer. Idag gymmar jag inte alls utan tränar thaiboxning och löptränar. Att jag skulle springa fanns inte på kartan för 1-2 år sen. "Jag är ingen löpmänniska" var något jag ALLTID sa. Nä tro på fasen jag inte var det, jag löptränade aldrig. Går inte att bli bra på något man inte gör! Men min pojkvän har pushat mig och jag införskaffade under hösten en löparklocka. Jag är fortfarande inte snabb och jag springer inte långt. Eller ja, allt det där är väl egentligen relativt, jag har blivit snagg för att vara jag! och springer längre än vad jag har gjort tidigare! Nästa år har jag som mål att klara av milen och att springa något lopp. Thaiboxningen hoppas jag också bli bättre på, det är bara att nöta och nöta.

Så vad är min poäng? Jo våga testa nya saker. Ni kanske upptäcker att ni tycker jätte mycket om det! Ge saker och ting lite tid, det går inte att bli bra på saker över en natt. Jag brukade springa 1 gång, tycka att det var förfärligt jobbigt och ge upp. När jag höll i det blev det dock lättare eftersom min kondition blev bättre :) 

Jag gjorde så här för att bli bättre: 
Jag planerade in 3 löppass i veckan. Bestämde i förväg vilka dagar jag skulle springa och NÄR jag skulle springa.
Jag bestämde även hur långt jag skulle springa. Passen var på olika distanser, 1 var kortare där jag försökte ha ett lite snabbare tempo, 1 "bekvämlighetspass" där jag sprang en distans jag visste att jag orkade i ett lagom tempo och sist 1 långdistanspass. Tänk på att långdistans inte innebär att springa milen. Långdistans är ett pass där du springer en sträcka som är lång för DIG. Mina långdistanser låg på 5 km. Jag hoppas på att kunna öka till milen men man måste börja någonstans! Går du ut för hårt och inte klarar det kan effekten bli att du känner dig misslyckad. Sätt ett rimligt mål :)
För mig var det även viktigt att jag varierade vart jag sprang, annars blev jag snabbt uttråkad. 

 

Upp